Barrière épidermique et différenciation du kératinocyte : de la peau normale aux maladies inflammatoires cutanées

Responsable : M. SIMON

Objectifs Scientifiques

La différenciation terminale de l’épiderme est un processus orienté au cours duquel les kératinocytes allument et éteignent séquentiellement une série de gènes spécifiques durant leur migration vers la surface externe de la peau, à travers les couches épineuses et granuleuses. L’étape ultime, ou cornification, est un véritable processus de mort cellulaire programmée qui entraîne des changements structurels dramatiques et la dégradation du noyau et des organites cellulaires aboutissant à la formation des cornéocytes. Leur accumulation forment la couche la plus externe de l’épiderme, dite couche  cornée. Les couches granuleuses et cornées permettent à l’épiderme d’exercer sa fonction vitale de barrière multiple entre l’individu et son environnement par leur implication dans l’immunité innée, leur grande résistance mécanique et leur capacité à détoxifier les espèces réactives de l’oxygène, à limiter la perte des fluides corporelles, à réduire la pénétration du rayonnement UV et à empêcher l’infiltration d’allergènes et de micro-organismes.

Depuis plusieurs décennies, l’objectif de notre équipe est de déchiffrer, au niveau moléculaire, le programme de différenciation terminale des kératinocytes, et de savoir comment il est impacté par l’environnement, et comment ses altérations sont responsables de maladies de la peau ou des cheveux. Ainsi, notre travail est un continuum entre la recherche fondamentale et les études translationnelles. Nous nous concentrons particulièrement sur les ichtyoses et les maladies inflammatoires chroniques comme le psoriasis et la dermatite atopique. Dans les pays industrialisés, ces dernières touchent près de 20% des enfants et 10% des adultes et représentent donc une énorme charge pour le système de santé.

Aperçu des recherches menées par notre équipe

Nos Projets

Mécanismes moléculaires responsables de la biogénèse et de la sécrétion des corps lamellaires.

La sécrétion par les kératinocytes granuleux du contenu de structures cytoplasmiques tubulo-vésiculaires apparentées aux lysosomes et dérivées de l’appareil de Golgi, appelées corps lamellaires, est cruciale pour la barrière épidermique. Les corps lamellaires contiennent diverses enzymes, y compris des lipases et des protéases, des peptides antimicrobiens, la cornéodesmosine et des lipides. Notre objectif est de déchiffrer les mécanismes moléculaires impliqués dans la biogenèse, le trafic et la sécrétion des corps lamellaires.

En particulier, nous étudions le rôle des GTPases de la famille Rab et des composants du cytosquelette, ainsi que les voies de signalisation connexes. Nous avons précédemment montré que la GTPase Rab11A et la Myosine 5B, moteur moléculaire dépendant de l’actine, sont deux protéines cruciales pour la biogenèse et le trafic des corps lamellaires. Nous profitons d’un modèle expérimental in vitro unique, un épiderme humain reconstruit en 3D dans lequel l’expression génique peut être modulée : diminution par interférence à l’ARN ou surexpression de séquences mutantes à l’aide de vecteurs ciblant spécifiquement les kératinocytes granuleux. Notre lecture biologique est basée sur des études biochimiques, l’imagerie photonique et électronique, et des essais fonctionnels.

Coordinatrice : Dr Corinne Leprince

Métabolisme des lipides et barrière épidermique : de l’identification des gènes mutés responsables des Ichtyose Congénitales Autosomiques Récessives au traitement des patients.

Les ichtyoses congénitales sont des maladies monogéniques rares (prévalence de 13,3 par million de personnes en Europe) qui surviennent à la naissance. Elles provoquent un épaississement anormal et une sécheresse de la peau, accompagnés de rougeurs, de démangeaisons et de fissures douloureuses, avec comme conséquence un ostracisme social tout au long de la vie. Toutes les formes d’ichtyose conduisent à une barrière épidermique défectueuse. La caractérisation fonctionnelle récente des gènes responsables des Ichtyoses Congénitales Autosomiques Récessives (ARCI) a mis en évidence le rôle essentiel des lipides, en particulier de céramides spécifiques, dans l’étanchéité de la couche cornée. Notre objectif est de mieux comprendre les bases moléculaires de cette étanchéité dans la peau normale et de caractériser leurs altérations dans les ichtyoses. Nous étudions les enzymes du métabolisme des céramides et espérons caractériser leur localisation subcellulaire et leur régulation moléculaire. Nous nous concentrons particulièrement sur PNPLA1 et LIPN.

Une autre partie concerne le développement préclinique de thérapies substitutives ciblées des ichtyoses. Le remplacement topique du lipide manquant est une approche prometteuse pour améliorer les défauts de perméabilité cutanée rencontrés dans les ARCI. Dans le cadre d’une collaboration multidisciplinaire internationale avec des chimistes et des experts des lipides cutanés, nous développons des systèmes innovants d’encapsulation de lipides synthétiques dans des formulations nanostructurées. Leur utilisation pour restaurer la barrière épidermique sera validée à l’aide de modèles in vitro et d’animaux ichtyosiques.

Nous collaborons également étroitement avec des dermatologues du Centre de Référence « Sud » des maladies rares de la peau et des muqueuses (recrutement de patients et expertise clinique) et des biologistes (diagnostic moléculaire) du CHU de Toulouse. Nous avons ainsi accès à une grande collection d’échantillons biologiques de patients atteints d’ichtyose et effectuons des études cliniques et génétiques. Nous cherchons particulièrement, en combinant des approches utilisant le séquençage de nouvelle génération et des analyses biocliniques, à identifier de nouveaux gènes responsables d’ARCI, et donc potentiellement de nouveaux acteurs du métabolisme des lipides

.

Pour réaliser ces projets, nous bénéficions de notre longue expérience dans l’analyse de la barrière épidermique aux niveaux fonctionnel et moléculaire, et nous développons des modèles organotypiques performants d’ichtyoses grâce à l’édition du génome et à la culture 3D des kératinocytes humains.

Coordinatrice : Dr Nathalie Jonca

Dermatite Atopique : physiopathologie, dysfonctionnement de la barrière épidermique et traitements.

La pathogénie de la Dermatite Atopique (DA) résulte d’interactions complexes entre des facteurs génétiques, immunologiques et environnementaux. Mais la cause initiale qui conduit à cette maladie immunitaire de type Th2 reste controversée. Une découverte majeure a été que les mutations perte de fonction du gène FLG sont le facteur de risque génétique connu le plus fort pour la DA. En effet, FLG code la filaggrine, une protéine épidermique spécifiquement exprimée par les kératinocytes différenciés, et essentielle à la fonction de barrière épidermique. Ceci indique fortement que les défauts de barrière de la peau jouent un rôle clé dans la maladie, augmentant la pénétration des allergènes et des microbes à travers l’épiderme et une sensibilisation avec hyper-IgE. Notre objectif est de mieux comprendre la relation entre le dysfonctionnement de la barrière épidermique et les facteurs environnementaux dans la DA, et comment cela peut aider à identifier de nouveaux traitements. Plus précisément :

1) À l’aide d’analyses biochimiques in vitro, d’épidermes humains reconstruits et de modèles murins, nous nous concentrons sur les enzymes (protéases, peptidyl-arginine désiminases (PADs), etc.) impliquées dans le métabolisme complexe de la filaggrine et d’autres membres de la famille des protéines de type S100-fusionnées, certaines d’entre elles étant également associées à un dysfonctionnement de la barrière épidermique dans la DA. Nous étudions comment les kératinocytes adaptent leur métabolisme de la filaggrine à l’environnement externe, en particulier au niveau relatif d’humidité.

2) Le Pr Marie-Christine Cadiergues du Département de Dermatologie de l’Ecole Nationale Vétérinaire de Toulouse et Michel Simon détaillent la DA du chien au niveau moléculaire, car ils estiment que la maladie canine peut être un bon modèle de la maladie humaine. En effet, les deux maladies partagent de nombreuses caractéristiques cliniques, et en particulier apparaissent spontanément. Ils développent également des modèles de peau canine, pour confirmer les hypothèses physiopathologiques et tester de nouvelles thérapies, pour la médecine vétérinaire et humaine.

3) En collaboration avec les Services d’Ophtalmologie et de Dermatologie de l’hôpital de Toulouse et le Centre National de Référence pour le Kératocône, nous avons l’occasion a) d’étudier, en combinant analyse transcriptomique et caractérisation clinique, pourquoi le développement d’une conjonctivite sévère est l’effet indésirable majeur du Dupilumab, un anticorps dirigé contre les récepteurs de l’IL4 et de l’IL13 et utilisé pour traiter les patients atopiques ; et b) de tester l’hypothèse que des défauts de l’épithélium cornéen sont impliqués dans la pathogénie du Kératocône (une maladie rare dont la fréquence est, pour une raison inconnue, fortement augmentée dans les patients atteints de DA) et pas seulement une conséquence de la déformation du stroma.

4) Dans le cadre d’une collaboration multidisciplinaire (chimistes, biologistes cellulaires et immunobiologistes) avec R Poupot (Institut Infinity) et deux autres équipes du CNRS à Toulouse, nous testons la possibilité d’utiliser des dendrimères anti-inflammatoires originaux comme médicaments pour le traitement topique des maladies inflammatoires de la peau, y compris les formes sévères de DA et de psoriasis.

Coordinateur : Dr Michel Simon

Autres informations

Publications

2022

Tatiana; He Lupasco, Zhiguo; Cassagne

Corneal epithelium in keratoconus underexpresses active NRF2 and a subset of oxidative stress-related genes. Article de journal

Dans: PLoS One, 2022.

Aurélie; Clement Marches, Emily; Albérola

Cold Atmospheric Plasma Jet Treatment Improves Human Keratinocyte Migration and Wound Closure Capacity without Causing Cellular Oxidative Stress. Article de journal

Dans: Int J Mol Sci, 2022.

Avinash; Srivastava Padhi, Ankit; Ramesh

IL-22 downregulates peptidylarginine deiminase-1 in human keratinocytes: adding another piece to the IL-22 puzzle in epidermal barrier formation. Article de journal

Dans: Invest Dermatol, 2022.

Mariona; Bernard Rabionet, Pauline; Pichery

Epidermal 1-O-acylceramides appear with the establishment of the water permeability barrier in mice and are produced by maturating keratinocytes. Article de journal

Dans: Lipids, 2022.

Buket; Cesarato Basmanav, Nicole; Kumar

Assessment of the Genetic Spectrum of Uncombable Hair Syndrome in a Cohort of 107 Individuals. Article de journal

Dans: JAMA Dermatol, 2022.

Sébastien; Gault Cadau, Manon; Berthelemy

An Inflamed and Infected Reconstructed Human Epidermis to Study Atopic Dermatitis and Skin Care Ingredients. Article de journal

Dans: Int J Mol Sci. , 2022.

Sara; Marches Gouarderes, Aurélie; Vicendo

Cold helium plasma jet does not stimulate collagen remodeling in a 3D human dermal substitute. Article de journal

Dans: Bio electrochemistry, 2022.

Elodie; Abdallah Henriet, Florence; Laurent

Targeting TGF-β1/miR-21 pathway in keratinocytes reveals protective effects of silymarin on imiquimod-induced psoriasis mouse model. Article de journal

Dans: J Invest Dermatol Innov, 2022.

Mandy; Clabbers Joosten, Julia; Jonca

New developments in the molecular treatment of ichthyosis: review of the literature. Article de journal

Dans: Orphanet J Rare Dis, 2022.

Anna; Cassagne Kychygina, Myriam; Tauber

Dupilumab-Associated Adverse Events During Treatment of Allergic Diseases. Article de journal

Dans: Clin Rev Allergy Immunol. , 2022.

Verena; Leprince Moosbrugger-Martinz, Corinne; Méchin

Revisiting the Roles of Filaggrin in Atopic Dermatitis. Article de journal

Dans: Int J Mol Sci. , 2022.

Line-Alice; Combarros Lecru, Daniel; Moog

Multiplex Cytokine Analyses in Ear Canals of Dogs Suggest Involvement of IL-8 Chemokine in Atopic Otitis and Otodectic Mange-Preliminary Results. Article de journal

Dans: Animals (Basel). , 2022.

Vincent; Mosca Bruet, Marion; Briand

Clinical Guidelines for the Use of Antipruritic Drugs in the Control of the Most Frequent Pruritic Skin Diseases in Dogs. Article de journal

Dans: Vet Sci. , 2022.

Audrey; Bellon Lasek, Nathalie; Mallet

Effectiveness and safety of dupilumab in the treatment of atopic dermatitis in children (6-11 years): data from a French multicentre retrospective cohort in daily practice. Article de journal

Dans: J Eur Acad Dermatol Venereol., 2022.

Eloi; Planells Debourdeau, Gabriel; Chamard

New Keratoconus Risk Factors: A Cross-Sectional Case-Control Study. Article de journal

Dans: J Ophthalmol. , 2022.

Liens | BibTeX

Marie-Noelle; Bensefa-Colas Crépy, Linda; Aubin; of Allergology; French Society of Pediatrics, Venereology; French Society; of Occupational Medicine;, French Society

Vocational Guidance for Young Patients with Atopic Dermatitis: A Survey of Physicians' Opinions and Practices. Article de journal

Dans: Acta Derm Venereol. , 2022.

2021

Sara; Marches Gouarderes, Aurélie; Vicendo

Cold atmospheric helium plasma does not stimulate dermal collagen remodeling at tissue scale. Article de journal

Dans: Bioelectrochemistry, 2021.

Thomas; Amagai Luger, Masayuki; Dreno

Atopic dermatitis: Role of the skin barrier, environment, microbiome, and therapeutic agents. Article de journal

Dans: Journal of Dermatological Science, 2021.

Daniel; Goudounèche Combarros, Dominique; Cadiergues

The upper epidermis of atopic dogs is altered at the functional and structural levels. Article de journal

Dans: Vet Dermatol, 2021.

Alrun; Kopp Hotz, Julia; Bourrat

Meta-Analysis of Mutations in ALOX12B or ALOXE3 Identified in a Large Cohort of 224 Patients. Article de journal

Dans: Genes (Basel), 2021.

Charline; Ravailhe Pressanti, Élodie; Castellote-Brun

Survey of cytokines on ocular surfaces of atopic dogs by multiplex analysis using two sampling methods - a pilot study. Article de journal

Dans: Vet Dermatol, 2021.

2020

Tauber, M; Bérard, E; Lourari, S; Questel, E; Redoules, D; Paul, C; Simon, M

Latent class analysis categorizes chronic hand eczema patients according to skin barrier impairment. Article de journal

Dans: Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology : JEADV, vol. 34, no. 7, p. 1529–1535, 2020, ISSN: 1468-3083 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Touhouche, A T; Cassagne, M; Bérard, E; Giordano-Labadie, F; Didier, A; Fournié, P; Paul, C; Tauber, M

Incidence and risk factors for dupilumab associated ocular adverse events: a real-life prospective study. Article de journal

Dans: Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology : JEADV, 2020, ISSN: 1468-3083 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Thyssen, Jacob P; Jakasa, Ivone; Riethmüller, Christoph; Schön, Michael P; Braun, Andrea; Haftek, Marek; Fallon, Padraic G; Wróblewski, Jacek; Jakubowski, Hieronim; Eckhart, Leopold; Declercq, Wim; Koppes, Sjors; Engebretsen, Kristiane A; Bonefeld, Charlotte; Irvine, Alan D; Keita-Alassane, Sokhna; Simon, Michel; Kawasaki, Hiroshi; Kubo, Akiharu; Amagai, Masayuki; Matsui, Takeshi; Kezic, Sanja

Filaggrin Expression and Processing Deficiencies Impair Corneocyte Surface Texture and Stiffness in Mice. Article de journal

Dans: The Journal of investigative dermatology, vol. 140, no. 3, p. 615–623.e5, 2020, ISSN: 1523-1747 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Tauber, Marie; Lourari, Siham; Bérard, Emilie; Questel, Emmanuel; Redoules, Daniel; Giordano-Labadie, Françoise; Simon, Michel; Carle, Paul

Positive change in hand care habits using therapeutic patient education in chronic hand eczema. Article de journal

Dans: Contact dermatitis, vol. 82, no. 1, p. 10–17, 2020, ISSN: 1600-0536 (Electronic).

Méchin, Marie-Claire; Takahara, Hidenari; Simon, Michel

Deimination and Peptidylarginine Deiminases in Skin Physiology and Diseases. Article de journal

Dans: International journal of molecular sciences, vol. 21, no. 2, 2020, ISSN: 1422-0067 (Electronic).

2019

Cau, Laura; Takahara, Hidenari; Thompson, Paul R; Serre, Guy; Méchin, Marie-Claire; Simon, Michel

Peptidylarginine Deiminase Inhibitor Cl-Amidine Attenuates Cornification and Interferes with the Regulation of Autophagy in Reconstructed Human Epidermis. Article de journal

Dans: The Journal of investigative dermatology, vol. 139, no. 9, p. 1889–1897.e4, 2019, ISSN: 1523-1747 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Reynier, Marie; Allart, Sophie; Goudounèche, Dominique; Moga, Alain; Serre, Guy; Simon, Michel; Leprince, Corinne

The Actin-Based Motor Myosin Vb Is Crucial to Maintain Epidermal Barrier Integrity. Article de journal

Dans: The Journal of investigative dermatology, vol. 139, no. 7, p. 1430–1438, 2019, ISSN: 1523-1747 (Electronic).

Albérola, Géraldine; Schröder, Jens-Michael; Froment, Carine; Simon, Michel

The Amino-Terminal Part of Human FLG2 Is a Component of Cornified Envelopes. Article de journal

Dans: The Journal of investigative dermatology, vol. 139, no. 6, p. 1395–1397, 2019, ISSN: 1523-1747 (Electronic).

Liens | BibTeX

Tauber, M; Apoil, P A; Richet, C; Laurent, J; De Bonnecaze, G; Mouchon, E; Cassagne, M; Marguery, M C; Hegazy, S; Konstantinou, M P; Severino, M; Uthurriague, C; Giordano-Labadie, F; Didier, A; Paul, C

Effect of dupilumab on atopic manifestations in patients treated for atopic dermatitis in real-life practice. Article de journal

Dans: vol. 180, no. 6, p. 1551–1552, 2019, ISSN: 1365-2133 (Electronic).

Liens | BibTeX

Pin, Didier; Pendaries, Valérie; Keita Alassane, Sokhna; Froment, Carine; Amalric, Nicolas; Cadiergues, Marie-Christine; Serre, Guy; Haftek, Marek; Vidémont, Emilie; Simon, Michel

Refined Immunochemical Characterization in Healthy Dog Skin of the Epidermal Cornification Proteins, Filaggrin, and Corneodesmosin. Article de journal

Dans: The journal of histochemistry and cytochemistry : official journal of the Histochemistry Society, vol. 67, no. 2, p. 85–97, 2019, ISSN: 1551-5044 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Mazereeuw-Hautier, J; Vahlquist, A; Traupe, H; Bygum, A; Amaro, C; Aldwin, M; Audouze, A; Bodemer, C; Bourrat, E; Diociaiuti, A; Dolenc-Voljc, M; Dreyfus, I; El Hachem, M; Fischer, J; Gaanemo, A; Gouveia, C; Gruber, R; Hadj-Rabia, S; Hohl, D; Jonca, N; Ezzedine, K; Maier, D; Malhotra, R; Rodriguez, M; Ott, H; Paige, D G; Pietrzak, A; Poot, F; Schmuth, M; Sitek, J C; Steijlen, P; Wehr, G; Moreen, M; O'Toole, E A; Oji, V; Hernandez-Martin, A

Management of congenital ichthyoses: European guidelines of care, part one. Article de journal

Dans: The British journal of dermatology, vol. 180, no. 2, p. 272–281, 2019, ISSN: 1365-2133 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Malki, Liron; Sarig, Ofer; Romano, Maria-Teresa; Méchin, Marie-Claire; Peled, Alon; Pavlovsky, Mor; Warshauer, Emily; Samuelov, Liat; Uwakwe, Laura; Briskin, Valeria; Mohamad, Janan; Gat, Andrea; Isakov, Ofer; Rabinowitz, Tom; Shomron, Noam; Adir, Noam; Simon, Michel; McMichael, Amy; Dlova, Ncoza C; Betz, Regina C; Sprecher, Eli

Variant PADI3 in Central Centrifugal Cicatricial Alopecia. Article de journal

Dans: The New England journal of medicine, vol. 380, no. 9, p. 833–841, 2019, ISSN: 1533-4406 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Zingkou, Eleni; Pampalakis, Georgios; Kiritsi, Dimitra; Valari, Manthoula; Jonca, Nathalie; Sotiropoulou, Georgia

Activography reveals aberrant proteolysis in desquamating diseases of differing backgrounds. Article de journal

Dans: Experimental dermatology, vol. 28, no. 1, p. 86–89, 2019, ISSN: 1600-0625 (Electronic).

2018

Cau, Laura; Méchin, Marie-Claire; Simon, Michel

Peptidylarginine deiminases and deiminated proteins at the epidermal barrier. Article de journal

Dans: Experimental dermatology, vol. 27, no. 8, p. 852–858, 2018, ISSN: 1600-0625 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Hsu, Chiung-Yueh; Lecland, Nicolas; Pendaries, Valérie; Viodé, Cécile; Redoulès, Daniel; Paul, Carle; Merdes, Andreas; Simon, Michel; Bierkamp, Christiane

Stabilization of microtubules restores barrier function after cytokine-induced defects in reconstructed human epidermis. Article de journal

Dans: Journal of dermatological science, vol. 91, no. 1, p. 87–96, 2018, ISSN: 1873-569X (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Zaafouri, Sarra; Pichery, Mélanie; Huchenq, Anne; Valentin, Frederic; Oji, Vinzenz; Mazereeuw-Hautier, Juliette; Serre, Guy; Jonca, Nathalie

Transcriptomic Analysis of Two Cdsn-Deficient Mice Shows Gene Signatures Biologically Relevant for Peeling Skin Disease. Article de journal

Dans: The journal of investigative dermatology, vol. 138, no. 6, p. 1431–1435, 2018, ISSN: 1523-1747 (Electronic).

Liens | BibTeX

Onnis, G; Bourrat, E; Jonca, N; Dreyfus, I; Severino-Freire, M; Pichery, M; Fischer, J; Mazereeuw-Hautier, J

KLICK syndrome: an unusual phenotype. Article de journal

Dans: British journal of dermatology, vol. 178, no. 6, p. 1445–1446, 2018, ISSN: 1365-2133 (Electronic).

2017

Cau, Laura; Pendaries, Valérie; Lhuillier, Emeline; Thompson, Paul R; Serre, Guy; Takahara, Hidenari; Méchin, Marie-Claire; Simon, Michel

Lowering relative humidity level increases epidermal protein deimination and drives human filaggrin breakdown. Article de journal

Dans: Journal of dermatological science, vol. 86, no. 2, p. 106–113, 2017, ISSN: 1873-569X (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Pichery, Mélanie; Huchenq, Anne; Sandhoff, Roger; Severino-Freire, Maella; Zaafouri, Sarra; Lukáš Opálka,; Levade, Thierry; Soldan, Vanessa; Bertrand-Michel, Justine; Lhuillier, Emeline; Serre, Guy; Maruani, Annabel; Mazereeuw-Hautier, Juliette; Jonca, Nathalie

PNPLA1 defects in patients with autosomal recessive congenital ichthyosis and KO mice sustain PNPLA1 irreplaceable function in epidermal omega-O-acylceramide synthesis and skin permeability barrier. Article de journal

Dans: Human molecular genetics, vol. 26, no. 10, p. 1787–1800, 2017, ISSN: 1460-2083 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Hsu, Chiung-Yueh; Gasc, Géraldine; Raymond, Anne-Aurélie; Burlet-Schiltz, Odile; Takahara, Hidenari; Serre, Guy; Méchin, Marie-Claire; Simon, Michel

Deimination of Human Hornerin Enhances its Processing by Calpain-1 and its Cross-Linking by Transglutaminases. Article de journal

Dans: The Journal of investigative dermatology, vol. 137, no. 2, p. 422–429, 2017, ISSN: 1523-1747 (Electronic).

2016

Ü Basmanav, F Buket; Cau, Laura; Tafazzoli, Aylar; Méchin, Marie-Claire; Wolf, Sabrina; Romano, Maria Teresa; Valentin, Frederic; Wiegmann, Henning; Huchenq, Anne; Kandil, Rima; Garcia Bartels, Natalie; Kilic, Arzu; George, Susannah; Ralser, Damian J; Bergner, Stefan; Ferguson, David J P; Oprisoreanu, Ana-Maria; Wehner, Maria; Thiele, Holger; Altmüller, Janine; Nürnberg, Peter; Swan, Daniel; Houniet, Darren; Büchner, Aline; Weibel, Lisa; Wagner, Nicola; Grimalt, Ramon; Bygum, Anette; Serre, Guy; Blume-Peytavi, Ulrike; Sprecher, Eli; Schoch, Susanne; Oji, Vinzenz; Hamm, Henning; Farrant, Paul; Simon, Michel; Betz, Regina C

Mutations in Three Genes Encoding Proteins Involved in Hair Shaft Formation Cause Uncombable Hair Syndrome. Article de journal

Dans: American journal of human genetics, vol. 99, no. 6, p. 1292–1304, 2016, ISSN: 1537-6605 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Li, Jiagui; Leyva-Castillo, Juan Manuel; Hener, Pierre; Eisenmann, Aurelie; Zaafouri, Sarra; Jonca, Nathalie; Serre, Guy; Birling, Marie-Christine; Li, Mei

Counterregulation between thymic stromal lymphopoietin- and IL-23-driven immune axes shapes skin inflammation in mice with epidermal barrier defects. Article de journal

Dans: The Journal of allergy and clinical immunology, vol. 138, no. 1, p. 150–161.e13, 2016, ISSN: 1097-6825 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Hotz, Alrun; Oji, Vinzenz; Bourrat, Emmanuelle; Jonca, Nathalie; Mazereeuw-Hautier, Juliette; Betz, Regina C; Blume-Peytavi, Ulrike; Stieler, Karola; Morice-Picard, Fanny; Schönbuchner, Ines; Markus, Susanne; Schlipf, Nina; Fischer, Judith

Expanding the Clinical and Genetic Spectrum of KRT1, KRT2 and KRT10 Mutations in Keratinopathic Ichthyosis. Article de journal

Dans: Acta dermato-venereologica, vol. 96, no. 4, p. 473–478, 2016, ISSN: 1651-2057 (Electronic).

Maier, D; Mazereeuw-Hautier, J; Tilinca, M; Cosgarea, R; Jonca, N

Novel mutation in NIPAL4 in a Romanian family with autosomal recessive congenital ichthyosis. Article de journal

Dans: Clinical and experimental dermatology, vol. 41, no. 3, p. 279–282, 2016, ISSN: 1365-2230 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Tauber, Marie; Balica, Stefana; Hsu, Chiung-Yueh; Jean-Decoster, Catherine; Lauze, Christophe; Redoules, Daniel; Viodé, Cécile; Schmitt, Anne-Marie; Serre, Guy; Simon, Michel; Paul, Carle F

Staphylococcus aureus density on lesional and nonlesional skin is strongly associated with disease severity in atopic dermatitis. Article de journal

Dans: The journal of allergy and clinical immunology, vol. 137, no. 4, p. 1272–1274.e3, 2016, ISSN: 1097-6825 (Electronic).

Liens | BibTeX

Malaisse, Jérémy; Pendaries, Valérie; Hontoir, Fanny; De Glas, Valérie; Van Vlaender, Daniel; Simon, Michel; Lambert de Rouvroit, Catherine; Poumay, Yves; Flamion, Bruno

Hyaluronan Does Not Regulate Human Epidermal Keratinocyte Proliferation and Differentiation. Article de journal

Dans: The Journal of biological chemistry, vol. 291, no. 12, p. 6347–6358, 2016, ISSN: 1083-351X (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Méchin, Marie-Claire; Cau, Laura; Galliano, Marie-Florence; Daunes-Marion, Sylvie; Poigny, Stéphane; Vidaluc, Jean-Louis; Bessou-Touya, Sandrine; Takahara, Hidenari; Serre, Guy; Duplan, Hélène; Simon, Michel

Acefylline activates filaggrin deimination by peptidylarginine deiminases in the upper epidermis. Article de journal

Dans: Journal of dermatological science, vol. 81, no. 2, p. 101–106, 2016, ISSN: 1873-569X (Electronic).

2015

Valentin, Frederic; Oji, Vinzenz; Hausser, Ingrid; Liebau, Eva; Tarinski, Tatjana; Metze, Dieter; Breitkreutz, Dirk; Traupe, Heiko; Jonca, Nathalie; Terheyden, Patrick

Increased expression of caspase-1 and interleukin-18 in peeling skin disease, and a novel mutation of corneodesmosin. Article de journal

Dans: Acta dermato-venereologica, vol. 95, no. 8, p. 1019–1021, 2015, ISSN: 1651-2057 (Electronic).

Liens | BibTeX

Le Lamer, Marina; Pellerin, Laurence; Reynier, Marie; Cau, Laura; Pendaries, Valérie; Leprince, Corinne; Méchin, Marie-Claire; Serre, Guy; Paul, Carle; Simon, Michel

Defects of corneocyte structural proteins and epidermal barrier in atopic dermatitis. Article de journal

Dans: Biological chemistry, vol. 396, no. 11, p. 1163–1179, 2015, ISSN: 1437-4315 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Pendaries, V; Le Lamer, M; Cau, L; Hansmann, B; Malaisse, J; Kezic, S; Serre, G; Simon, M

In a three-dimensional reconstructed human epidermis filaggrin-2 is essential for proper cornification. Article de journal

Dans: Cell death & disease, vol. 6, no. 2, p. e1656, 2015, ISSN: 2041-4889 (Electronic).

2014

Pendaries, Valérie; Malaisse, Jeremy; Pellerin, Laurence; Le Lamer, Marina; Nachat, Rachida; Kezic, Sanja; Schmitt, Anne-Marie; Paul, Carle; Poumay, Yves; Serre, Guy; Simon, Michel

Knockdown of filaggrin in a three-dimensional reconstructed human epidermis impairs keratinocyte differentiation. Article de journal

Dans: The Journal of investigative dermatology, vol. 134, no. 12, p. 2938–2946, 2014, ISSN: 1523-1747 (Electronic).

Pellerin, Laurence; Paul, Carle; Schmitt, Anne-Marie; Serre, Guy; Simon, Michel

Bleomycin hydrolase downregulation in lesional skin of adult atopic dermatitis patients is independent of FLG gene mutations. Article de journal

Dans: The Journal of allergy and clinical immunology, vol. 134, no. 6, p. 1459–1461.e7, 2014, ISSN: 1097-6825 (Electronic).

Liens | BibTeX

Bergboer, Judith G M; Dulak, Maria G; van Vlijmen-Willems, Ivonne M J J; Jonca, Nathalie; van Wijk, Erwin; Hendriks, Wiljan J A J; Zeeuwen, Patrick L J M; Schalkwijk, Joost

Analysis of protein-protein interaction between late cornified envelope proteins and corneodesmosin. Article de journal

Dans: The journal of investigative dermatology, vol. 23, no. 10, p. 769–771, 2014, ISSN: 1600-0625 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Fredonnet, Julie; Gasc, Géraldine; Serre, Guy; Séverac, Childérick; Simon, Michel

Topographical and nano-mechanical characterization of native corneocytes using atomic force microscopy. Article de journal

Dans: Journal of dermatological science, vol. 75, no. 1, p. 63–65, 2014, ISSN: 1873-569X (Electronic).

Leclerc, Emilie A; Huchenq, Anne; Kezic, Sanja; Serre, Guy; Jonca, Nathalie

Mice deficient for the epidermal dermokine $beta$ and $gamma$ isoforms display transient cornification defects. Article de journal

Dans: Journal of cell science, vol. 127, no. Pt 13, p. 2862–2872, 2014, ISSN: 1477-9137 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Hayez, Aurélie; Malaisse, Jérémy; Roegiers, Edith; Reynier, Marie; Renard, Chantal; Haftek, Marek; Geenen, Vincent; Serre, Guy; Simon, Michel; de Rouvroit, Catherine Lambert; Michiels, Carine; Poumay, Yves

High TMEM45A expression is correlated to epidermal keratinization. Article de journal

Dans: Experimental dermatology, vol. 23, no. 5, p. 339–344, 2014, ISSN: 1600-0625 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Kezic, Sanja; Novak, Natalija; Jakasa, Ivone; Jungersted, Jackob M; Simon, Michel; Brandner, Johanna M; Middelkamp-Hup, Maritza A; Weidinger, Stephan

Skin barrier in atopic dermatitis. Article de journal

Dans: Frontiers in bioscience (Landmark edition), vol. 19, p. 542–556, 2014, ISSN: 1093-4715 (Electronic).

2013

Mallet, A; Kypriotou, M; George, K; Leclerc, E; Rivero, D; Mazereeuw-Hautier, J; Serre, G; Huber, M; Jonca, N; Hohl, D

Identification of the first nonsense CDSN mutation with expression of a truncated protein causing peeling skin syndrome type B. Article de journal

Dans: The British journal of dermatology, vol. 169, no. 6, p. 1322–1325, 2013, ISSN: 1365-2133 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Pellerin, Laurence; Henry, Julie; Hsu, Chiung-Yueh; Balica, Stéfana; Jean-Decoster, Catherine; Méchin, Marie-Claire; Hansmann, Britta; Rodriguez, Elke; Weindinger, Stefan; Schmitt, Anne-Marie; Serre, Guy; Paul, Carle; Simon, Michel

Defects of filaggrin-like proteins in both lesional and nonlesional atopic skin. Article de journal

Dans: The Journal of allergy and clinical immunology, vol. 131, no. 4, p. 1094–1102, 2013, ISSN: 1097-6825 (Electronic).

2012

de Koning, H D; van den Bogaard, E H; Bergboer, J G M; Kamsteeg, M; van Vlijmen-Willems, I M J J; Hitomi, K; Henry, J; Simon, M; Takashita, N; Ishida-Yamamoto, A; Schalkwijk, J; Zeeuwen, P L J M

Expression profile of cornified envelope structural proteins and keratinocyte differentiation-regulating proteins during skin barrier repair. Article de journal

Dans: The British journal of dermatology, vol. 166, no. 6, p. 1245–1254, 2012, ISSN: 1365-2133 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Lagarrigue, Sophie Garrido; George, Jerome; Questel, Emmanuel; Lauze, Christophe; Meyer, Nicolas; Lagarde, Jean-Michel; Simon, Michel; Schmitt, Anne-Marie; Serre, Guy; Paul, Carle

In vivo quantification of epidermis pigmentation and dermis papilla density with reflectance confocal microscopy: variations with age and skin phototype. Article de journal

Dans: Experimental dermatology, vol. 21, no. 4, p. 281–286, 2012, ISSN: 1600-0625 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Mazereeuw-Hautier, J; Dreyfus, I; Barbarot, S; Serrentino, L; Bourdon-Lanoy, E; Ezzedine, K; Maza, A; Aujoulat, I; Le Rhun, A

Factors influencing quality of life in patients with inherited ichthyosis: a qualitative study in adults using focus groups. Article de journal

Dans: The British journal of dermatology, vol. 166, no. 3, p. 646–648, 2012, ISSN: 1365-2133 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Henry, Julie; Toulza, Eve; Hsu, Chiung-Yueh; Pellerin, Laurence; Balica, Stefana; Mazereeuw-Hautier, Juliette; Paul, Carle; Serre, Guy; Jonca, Nathalie; Simon, Michel

Update on the epidermal differentiation complex. Article de journal

Dans: Frontiers in bioscience (Landmark edition), vol. 17, p. 1517–1532, 2012, ISSN: 1093-4715 (Electronic).

2011

Mazereeuw-Hautier, J; Leclerc, E A; Simon, M; Serre, G; Jonca, N

A novel mutation in CDSN causes peeling skin disease in a patient from Morocco. Article de journal

Dans: British journal of dermatology, vol. 165, no. 5, p. 1152–1155, 2011, ISSN: 1365-2133 (Electronic).

Liens | BibTeX

Bodemer, C; Bourrat, E; Mazereeuw-Hautier, J; Boralevi, F; Barbarot, S; Bessis, D; Blanchet-Bardon, C; Bourdon-Lanoy, E; Stalder, J-F; Ribet, V; Guerrero, D; Sibaud, V

Short- and medium-term efficacy of specific hydrotherapy in inherited ichthyosis. Article de journal

Dans: The British journal of dermatology, vol. 165, no. 5, p. 1087–1094, 2011, ISSN: 1365-2133 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Hsu, Chiung-Yueh; Henry, Julie; Raymond, Anne-Aurélie; Méchin, Marie-Claire; Pendaries, Valérie; Nassar, Dany; Hansmann, Britta; Balica, Stéfana; Burlet-Schiltz, Odile; Schmitt, Anne-Marie; Takahara, Hidenari; Paul, Carle; Serre, Guy; Simon, Michel

Deimination of human filaggrin-2 promotes its proteolysis by calpain 1. Article de journal

Dans: The Journal of biological chemistry, vol. 286, no. 26, p. 23222–23233, 2011, ISSN: 1083-351X (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Jonca, Nathalie; Caubet, Cécile; Leclerc, Emilie A; Guerrin, Marina; Simon, Michel; Serre, Guy

Protease sensitivity of corneodesmosin variants encoded by the six more common CDSN haplotypes. Article de journal

Dans: The journal of investigative dermatology, vol. 131, no. 6, p. 1381–1384, 2011, ISSN: 1523-1747 (Electronic).

Liens | BibTeX

Henry, Julie; Hsu, Chiung-Yueh; Haftek, Marek; Nachat, Rachida; de Koning, Heleen D; Gardinal-Galera, Isabelle; Hitomi, Kiyotaka; Balica, Stéfana; Jean-Decoster, Catherine; Schmitt, Anne-Marie; Paul, Carle; Serre, Guy; Simon, Michel

Hornerin is a component of the epidermal cornified cell envelopes. Article de journal

Dans: FASEB journal : official publication of the Federation of American Societies for Experimental Biology, vol. 25, no. 5, p. 1567–1576, 2011, ISSN: 1530-6860 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Jonca, Nathalie; Leclerc, Emilie A; Caubet, Cécile; Simon, Michel; Guerrin, Marina; Serre, Guy

Corneodesmosomes and corneodesmosin: from the stratum corneum cohesion to the pathophysiology of genodermatoses. Article de journal

Dans: European journal of dermatology : EJD, vol. 21 Suppl 2, p. 35–42, 2011, ISSN: 1167-1122 (Print).

Résumé | Liens | BibTeX

Leclerc, Emilie A; Gazeilles, Leila; Serre, Guy; Guerrin, Marina; Jonca, Nathalie

The ubiquitous dermokine delta activates Rab5 function in the early endocytic pathway. Article de journal

Dans: PloS one, vol. 6, no. 3, p. e17816, 2011, ISSN: 1932-6203 (Electronic).

Mattiuzzo, Nicolas R; Toulza, Eve; Jonca, Nathalie; Serre, Guy; Guerrin, Marina

A large-scale multi-technique approach identifies forty-nine new players of keratinocyte terminal differentiation in human epidermis. Article de journal

Dans: Experimental dermatology, vol. 20, no. 2, p. 113–118, 2011, ISSN: 1600-0625 (Electronic).

Résumé | Liens | BibTeX

Vasilopoulos, Yiannis; Sharaf, Nazar; di Giovine, Franco; Simon, Michel; Cork, Michael J; Duff, Gordon W; Tazi-Ahnini, Rachid

The 3'-UTR AACCins5874 in the stratum corneum chymotryptic enzyme gene (SCCE/KLK7), associated with atopic dermatitis; causes an increased mRNA expression without altering its stability. Article de journal

Dans: Journal of dermatological science, vol. 61, no. 2, p. 131–133, 2011, ISSN: 1873-569X (Electronic).

Liens | BibTeX

Coudane, Fanny; Méchin, Marie-Claire; Huchenq, Anne; Henry, Julie; Nachat, Rachida; Ishigami, Akihito; Adoue, Véronique; Sebbag, Mireille; Serre, Guy; Simon, Michel

Deimination and expression of peptidylarginine deiminases during cutaneous wound healing in mice. Article de journal

Dans: European journal of dermatology : EJD, vol. 21, no. 3, p. 376–384, 2011, ISSN: 1167-1122 (Print).

Résumé | Liens | BibTeX

Paul, C; Maumus-Robert, S; Mazereeuw-Hautier, J; Guyen, C N; Saudez, X; Schmitt, A M

Prevalence and risk factors for xerosis in the elderly: a cross-sectional epidemiological study in primary care. Article de journal

Dans: Dermatology (Basel, Switzerland), vol. 223, no. 3, p. 260–265, 2011, ISSN: 1421-9832 (Electronic).

Collaborations

Collaborations nationales :

Dr N. GAUDENZIO, Institut Infinity, Toulouse

Dr N. FAZILLEAU, Institut Infinity, Toulouse

Pr R. POUPOT, Institut Infinity, Toulouse

Pr B. VELAS, Gérontopole, CHU de Toulouse

Pr N. MERBAHI, Laboratoire LAPLACE, Toulouse

Dr V. PLANAT, Laboratoire RESTORE, Toulouse

Pr T. LEVADE, Centre de Recherches en Cancérologie de Toulouse

Dr C.-O. TURRIN, Laboratoire de Chimie de Coordination, Toulouse

Dr M. BLANZAT, Laboratoire des Interactions Moléculaires et Réactivité Chimique et Photochimique, Toulouse

Dr S. BESSOU-TOUYA et Dr H. DUPLAN, Pierre Fabre Dermo-Cosmétique, Toulouse

Dr P. DESCARGUES, Genoskin, Toulouse

Dr M. HAFTEK, Université Lyon 1, Lyon

Dr D. PIN, Ecole Nationale Vétérinaire de Lyon

Dr S. PAIN, BASF Beauty Care Solutions France, Lyon

Pr B. VABRES, Service d’Ophtalmologie, CHU de Nantes

Dr D. BERNARD, L’Oréal, Paris

Collaborations internationales :

Pr Y. POUMAY, Laboratoire de physiologie moléculaire (URPHYM), Université de Namur, Belgique

Dr S. KEZIC, University of Amsterdam, Coronel Institute of Occupational Health, Amsterdam, Netherlands

Dr J. LYSELL, Dermatology and Venereology division, Karolinska Institutet in Stockholm, Sweden

Pr R. BETZ, Institute of Human Genetics, University of Bonn, Germany

Pr R. SANDHOFF, Department of Cellular and Molecular Pathology, German CanCer Research Centre (DKFZ), Heidelberg, Germany

Pr G. SOTIROPOULOU, Department of Pharmacy, School of Health Sciences, University of Patras, Greece

Pr L. OPALKA, Department of Inorganic and Organic Chemistry, Faculty of Pharmacy in Hradec Králové, Charles University in Prague, Czech Republic

Pr E. SPRECHER, Department of Dermatology, Tel Aviv Sourasky Medical Center, Tel Aviv, Israel

Pr P. THOMPSON Department of Biochemistry and Molecular Pharmacology, University of Massachusetts Medical School, Worcester, Massachusetts, USA

European Epidermal Barrier Research Network (E2BRN ; www.e2brn.net)

Impact sociétal

Notre équipe a pour objectif de déchiffrer les déterminants  moléculaires de cette barrière physique, biochimique et immunologique vis-à-vis de l’environnement extérieur que représente l’épiderme. Nous cherchons parallèlement à comprendre comment les altérations de la barrière épidermique sont responsables de plusieurs maladies de la peau, certaines très rares comme les ichtyoses, d’autres très fréquentes comme l’eczéma. Le but ultime est de découvrir de nouvelles possibilités de traitement. Pour ce faire, nous développons des modèles expérimentaux innovants et nous collaborons avec les services cliniques et deux Centre de Référence des maladies rares du CHU de Toulouse.

Notre équipe est composée de statutaires et de personnels jeunes en CDD issus de formations très diverses (médicale, scientifique, vétérinaire, universitaire, Ecole d’ingénieur, etc.). Elle s’appuie sur des compétences complémentaires en immunologie, biologies cellulaire et moléculaire, biochimie et génétique. L’environnement scientifique qui en résulte permet de développer des recherches fondamentales et translationnelles.

Nous bénéficions d’une visibilité internationale forte dans le domaine de la dermatologie. Nous avons pu ainsi construire un vaste réseau de collaborations académiques nationales, européennes et extra-européennes, et de multiples partenariats avec de grands groupes industriels (Pierre Fabre Dermo-Cosmétique, L’Oréal et BASF) et des entreprises privées locales (Silab, Synelvia, Genoskin, etc.). Plusieurs brevets sont d’ailleurs exploités sous licence avec des redevances qui participent aux financements de notre recherche. Ces interactions avec le monde industriel et nos projets à fort potentiel de valorisation sont fortement soutenues par Inserm Transfert, Toulouse Tech Transfer et la Région Occitanie / Pyrénées – Méditerranée.

Plusieurs d’entre nous participent activement aux enseignements des Facultés de Médecine de Toulouse, et nous formons régulièrement des doctorants et des stagiaires de tout niveau aux métiers de la recherche.

Alumni